واحد های اجرایی

در این بخش به معرفی واحدهای مختلف اجرایی سازمان پرداخته شده است .

اطلاعات بیشتر

مجتمع کارخانجات توليد آسفالت ، تاسيسات ماسه شويي و سنگ شکن  سازمان عمران شهرداري کرمان

کارخانجات توليد آسفالت سازمان عمران شهرداري کرمان در کيلومتر17 جاده کرمان- ماهان واقع گرديده که داراي دو دستگاه کارخانه آسفالت ، دو دستگاه مجزاي سنگ شکن ، تاسيسات ماسه شويي و کوره توليد آهک مي باشد که  با بهره گيري از دستگاه هاي مدرن و پيشرفته ، مديريت کارآمد ، کارگران ماهر و آموزش ديده ، کنترل کيفيت مصالح ورودي و مصالح توليدي توانسته است محصولاتي با کيفيت بالا و استاندارد توليد نمايد و نياز شهرداري کرمان از جمله مناطق چهارگانه ، سازمانها  ،  معاونتها  و کل سيستم شهري و حتي بخش خصوصي را پوشش دهد که ذيلا به معرفي واحدها و دستگاههاي مربوطه و محصولات به اختصارميپردازيم.                                                                                                                                                                                           

توليدات کارخانه :

الف – انواع مصالح سنگي شامل:
شن نخودي ، شن بادامي ، ماسه شسته ، ماسه شکسته ، ماسه ملاتي ، مصالح بيس  
ب- انواع آسفالت شامل:
بيندر ، توپکا ، ماسه آسفالتي  
ج- آهک
دستگاه هاي مستقر در کارخانه:
1- يک دستگاه باسکول :
کليه مصالحي که از کارخانه خارج مي شوند توزين شده و بر اساس حواله هاي صادره از واحد بازرگاني سازمان تحويل ميگردد.
2- سکوي قير گرم کن:
جايگاه گرم کردن قير است. قير درون تانکرهايي که از پالايشگاهها به کرمان حمل مي شوند در اين جايگاه ذوب شده ودر مخازن  کارخانه تخليه مي شوند. اين سکو داراي يک اتاق برق و استراحتگاه جهت رانندگان تانکرهاي قير مي باشد.
3- مخزن هزار تني (1000تني)  قير:
قير خريداري شده پس از آنکه در سکوي قيرگرم کن ذوب گرديد به درون اين مخزن ريخته مي شود. اين مخزن مجهز به سيستم اويل هيتر مي باشد که قير را به وسيله روغن نسوز ذوب و گرم مي نمايد و به تانکر انبساط يا فلاکس قير منتقل مي نمايد.  
4- چهار عدد مخزن 50000 ليتري نفت کوره:
محل ذخيره نمودن سوخت مورد نياز کارخانه ماريني ميباشد.
5- پنج عدد مخزن 40تني قير:
اين مخزن ها نيز از سکوي قير گرم کن تغذيه مي شوند و قير آنها جهت استفاده در کارخانه ماريني و لينتک مي باشد.
6- مخزن زميني قير به ظرفيت 5000تن :
اين مخزن از قبل مستهلک و غير قابل استفاده بوده ليکن در سال 89 بازسازي و مجددا  مورد استفاده قرار گرفته است و مجهز به سيستم اويل هيتر ( روغن نسوز) جهت گرم کردن قير و انتقال آن به کارخانه ماريني و لينتک مي باشد.
7- کارخانه ماريني ساخت ايتاليا :
اين کارخانه  قادر به توليد 120تن انواع آسفالت (توپکا- بيندر-ماسه آسفالتي) در ساعت مي باشد. قدمت کارخانه ماريني از سال 64 مي باشد که از سيرجان خريداري و توسط پرسنل زحمت کش شهرداري به کرمان آورده  شد.

نحوه توليد آسفالت توسط کارخانه ماريني :    
جهت توليد آسفالت بيندراز مصالح نرم 6-0 و نخودي 12-6 و بادامي ريز22-18و بادامي درشت 24-18 که از سنگ شکن توليد ميشود استفاده مي گردد و براي توليد اين آسفالت 55% مصالح 6-0 و 17% مصالح نخودي و 10%مصالح بادامي و 10% مصالح فيدر (پودر سنگ) و 5%مصالح بادامي درشت 24-18 استفاده مي شود. که نوع و ميزان مصالح در توليد آسفالت بستگي به کاربرد و محل اجرا دارد . قير مصرفي در 1تن آسفالت بيندر 42 کيلو و در آسفالت توپکا 51 کيلو و در آسفالت 6-0(آسفالت پشت بامي) 76 کيلو مي باشد. مصالح سنگي جهت تهيه آسفالت در سيلوهاي کارخانه ماريني جهت دانه بندي ريخته شده و به وسيله نوار نقاله به دراير( کوره )   منتقل و تا 160 درجه حرارت داده مي شوند و سپس به وسيله الواتر، مصالح گرم به سرندهاي کارخانه منتقل و مجددا دانه بندي مي شوند و با توجه  به فرمول آزمايشگاه که روي دستگاه کارخانه نصب شده است ، به صورت اتوماتيک هر 1 تن مصالح به مدت 30 ثانيه داخل ميکسر کارخانه ميکس مي شود و پس از مدت زمان فوق 1 تن آسفالت توليد شده و به وسيله کاميون جهت حمل به محل آسفالت برده مي شود . سوخت کوره کارخانه ماريني که مصالح درآنجا گرم مي شود نفت کوره ميباشد.                                                                                                                                                                                
لازم به ذکر است کارخانه ماريني جهت حفظ سلامت محيط زيست مجهز به به فيلتر آبي مي باشد. همچنين اين کارخانه در صورت قطع برق مجهز به يک ژنراتور کاتر پيلار 12 سيلندر مي باشد. و تعميرات مکانيکي و برقي کارخانه ماريني توسط نيروهاي فني و ماهر کارخانه انجام مي شود.                                                                                                                                                                
8- کارخانه لينتک ساخت آلمان:
با ظرفيت 120تن آسفالت در ساعت از سال 84 مشغول به کار مي باشد . سوخت مصرفي اين کارخانه گازوئيل و برق ميباشد      و نحوه کار آن مانند کارخانه ماريني فقط با تغييرات فيزيکي در دستگاهها مي باشد و مجهز به سيستم کامپيوتر و همچنين فيلتر آبي و مورد تاييد سازمان محيط زيست مي باشد .                                                                                                                                        
9- سنگ شکن قديم  تشکيل شده است از:
يک دستگاه فک روسي – دو دستگاه سيلوي ذخيره شن مخلوط – دو دستگاه فيدر – چهار دستگاه سرند 3 طبقه – دو دستگاه کوبيت گودوين آلماني (آسياب) – يک دستگاه هيدرو کن (آسياب) – يک دستگاه ماسه ساز ( آسياب)- يک دستگاه ماسه شور و يک دستگاه سيلو هيدروکن وتعداد بيست و پنج  عدد نوار نقاله مي باشد .                                                                                                 
نحوه توليد مصالح سنگ شکن به اين ترتيب ميباشد که :
مصالح اوليه که از معدن حمل مي شود داخل سيلوهاي سنگ شکن ريخته مي شود و مصالح زير 10 سانت داخل سيلو سرند ميشوند . از 50-10 سانت توسط ريل هاي روي سيلو به فک منتقل مي شوند و فک آن ها را در اثرضربه به قطعات زير 10 سانت خرد مي کند و توسط نوار نقاله به کوبيت ها هدايت مي کند   و سپس مصالح زير 10 سانت سيلوها توسط دستگاه فيدر و نوار نقاله به سرند اوليه سنگ شکن هدايت و مصالح 6-0 طبيعي جدا شده و داخل ماسه شور ريخته مي شود و ماسه شور توسط مارپيچ حلزوني شکل به طول 6 متر که داخل آن از آب پر شده مصالح راشستشو داده وبه مصالح شسته تبديل و جهت مصرف بتن ريزي استفاده مي شودو مصالح طبيعي 8-0 از سرند اوليه جدا شده و توسط نوار نقاله به ماسه ساز هدايت مي شود و مصالح 24 به بالا تا زير 10 سانت  داخل کوبيت هاي گودوين ريخته مي شود و مصالح 6-0و 12-6 و 18-12و 24-18 توليد ميشود و کل مجموع اين مصالح توسط نوار نقاله به سرندهاي دوم سنگ شکن هدايت شده و دانه بندي انجام مي شود و توسط نوارنقاله هر نمونه جداگانه از دستگاه بيرون ريخته ميشود. تامين برق دستگاه سنگ شکن توسط برق شهري ميباشد.                                              
10- سنگ شکن جديد:
شامل يک دستگاه سيلو و يک دستگاه فيدر و يک دستگاه ماسه ساز و همچنين يک دستگاه سرند و چهار دستگاه نوار نقاله ميباشد. دستگاه هاي فوق فقط براي مصالح 12-6 تا 24 مصرف دارد و به علت اينکه دستگاه هاي سنگ شکن کلا مصالح نخودي و بادامي زياد توليد کرده هميشه با کمبود مصالح نرم يا 6-0 مواجه مي باشد و توسط اين دستگاه مصالح نخودي(12-6) و بادامي(18-12) تبديل به ماسه نرم ميشود.                                                                                                                                                                          
لازم به ذکراست که ماسه نرم در توليد آسفالت و همچنين در کارخانه جدول جهت توليد بتن استفاده ميگردد.
11- کوره آهک پزي:
مجتمع داراي 3 کوره آهک پزي مي باشد که هر کوره 1500تن سنگ آهک ظرفيت دارد و سوخت آنها توسط نفت کوره تامين ميشود .
12- استخر زميني نفت کوره:
مجتمع داراي استخري با ظرفيت 50 تريلي معادل 1250000 ليتر جهت نگهداري نفت کوره ميباشد.
13- انبار:
شامل 5 اتاق و 2عدد کانکس جهت تامين وسايل يدکي کارخانه و شنگ شکن ميباشد.
14- دو استخر آب:
استخراول  حدود 20*12 متر مي باشد که آب مورد نياز ماسه شور سنگ شکن و فيلترهاي آبي دو کارخانه را تامين مي نمايد و همچنين از آب آن جهت آبياري باغ سازمان پارکها و فضاي سبز واقع در مجتمع استفاده ميگردد .  استخر دوم حالت تفريحي دارد.                                                                                                                                                                                                                     
15- مخزن هاي گازوئيل:
داراي 12 عدد تانکر 11000 ليتري که توسط لوله به کارخانه ها و شوفاژهاي کارخانه و محل قير گرم کن و ژنراتور برق وصل ميباشد. و 1 مخزن 18000 ليتري جهت سوخت گيري پيمانکاران موجود مي باشد .                                                                                 
16- قيف ( سيلو ) :
مصالح سنگي مورد نياز آسفالت پس از توليد به تفکيک نوع مصالح در اين سيلوها ذخيره شده سپس با توجه به دانه بندي مورد نياز  ، از اين سيلوها توسط نوار نقاله به کارخانه هاي توليد آسفالت منتقل ميگردد.  
17- فلاکس قير:
فلاکس قير مخزني است به ظرفيت 40 تن که قير را هميشه با درجه ثابت160-130 نگه مي دارد که به محض روشن شدن کارخانه قير آماده تزريق به مصالح جهت تهيه آسفالت باشد و تمام سيستم فلاکس اتوماتيک و به وسيله اويل هيتر قير آن گرم نگه داشته مي شود و در صورت قطع برق يا خاموشي دستگاه تا 5 روز قير را گرم نگه مي دارد .                                                                
18- موتور توليد برق:
جهت تامين برق اضطراري کارخانه ماريني در صورت قطع برق شهر استفاده ميگردد.
19- يک حلقه چاه :
آب کارخانه از طريق اين حلقه چاه تامين ميگردد.  

مشاورين فني :  مهندس علي رهبر- کاظم انوري                                   تهيه و تنظيم : روابط عمومی سازمان                                                 

مديرعامل سازمان                      
ايرج رحماني                    


 

Go to top